یزدفردا: کتاب «دانش ایرانی و اهرام مصر» نوشته محمدرضا (کوروش) خرمی توسط انتشارات واژه‌آرا منتشر شد.

به گزارش یزدفردا: انتشارات واژه‌آرا کتاب «دانش ایرانی و اهرام مصر» به قلم محمدرضا (کوروش) خرمی را منتشر کرد.

نویسنده در این کتاب درباره عظمت فرهنگ و دانش ایران‌زمین سخن گفته و نمونه‌های بسیاری در این‌باره آورده است.

آنچه پژوهشگر در کتاب «دانش ایرانی و اهرام مصر» بر آن تأکید دارد، اخلاق انسانی است که در دیگر سرزمین‌های باستانی به کلی نادیده گرفته شده.

در مقدمه کتاب «دانش ایرانی و اهرام مصر» در مورد هدف نگارش این کتاب چنین بیان شده: «از باب عواطف میهن دوستی و تعلق خاطر عمیق به وطن نیست که از جهت روشن شدن حقیقت و پوشیده نماندن واقعیت است. واقعیتی که گاه از سر غفلت و گاه به عمد پوشیده مانده.»

این کتاب به بیان نمونه‌های تاریخی بسیاری پرداخته که بیانگر تمدن عظیم ایران باستان، هنر، اخلاق و دانش ژرف ایرانیان باستان است.

در بخش هایی از کتاب «دانش ایرانی و اهرام مصر» به تاریخ یونان و مصر باستان پرداخته شده و با اسناد متعددی بیان می‌کند که دانش‌ها و فنون رایج در آن زمان؛ از ایران باستان سرچشمه گرفته و توسط دانشمندانی چون ابوریحان بیرونی و خواجه نصیر الدین توسی گسترش یافته.

این کتاب همچنین در مورد اقدامات منحصربه‌فرد شاهان ایرانی برای ایجاد رفاه و امکانات؛ در دورانی که ابزار و حتی دانش کافی برای ایجاد امکانات رفاهی وجود نداشت سخن می‌گوید.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «می‌توان با تفاخر گفت تمدن‌های باستانی بزرگ جهان اعم از مصر، یونان و روم، وامدار تمدن ایران‌زمین بوده‌اند؛ در عرصه ریاضی و محاسبه سازه‌ها، ایرانیان پیشقدم بوده، در عرصه پزشکی نیز همچنین است چنان‌که در بیش از پنج‌هزار سال پیش ایرانیان به عمل جراحی باز مغز دست یافته‌اند یا همان‌گونه که جناب خرمی، پژوهشگر دانش ایران باستان به حق به ثبوت رسانده، بزرگترین سازه‌های جهان که زیگورات خوانده می‌شود و هنوز نیز می‌تواند در شمار عجایب هستی نگریسته شود، متعلق به ایرانیان است و زیگوراتی که در جیرفت کشف شده آنچنان عظیم است که پیش از این تصور می‌شد کوهی میان‌اندازه است.

نویسنده درباره عظمت فرهنگ و دانش ایران‌زمین سخن‌های بسیار گفته و نمونه‌های بسیارتری آورده که همه موجب فخر و غرور ملی است و فراتر آنچه پژوهشگر بر آن تأکید دارد، اخلاق انسانی است که در دیگر سرزمین‌های باستانی به کلی نادیده گرفته شده. به گواهی تاریخ، ایرانیان هرگز برده نمی‌داشتند و هرگز بنایی را بر پیکره رنج‌ها و آلام مردمان، خواه ایرانی و غیرایرانی بنا نکرده‌اند. تخت جمشید با درایت و خرد زنان و مردان آزاده بنا شده که موجب غرور ملی است و آنچه بدان می‌بالیم و فخر می‌فروشیم، هنر انسان بودن ماست در کنار آفرینش شگفتی‌های هستی.»

کتاب «دانش ایرانی و اهرام مصر» در ۳۲۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان (سیاه و سفید) و ۵۸۰ هزار تومان (رنگی) در انتشارات واژه‌آرا عرضه شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا